Diensten Slider Smart slider

Zoekmachine marketing: SEO en SEA

Als je leest over online marketing, dan kom je gegarandeerd de termen SEO en SEA tegen. Echter, zijn het twee brede begrippen en kun je nooit concreet lezen wat de twee precies inhouden en waarin ze verschillen. Ben je benieuwd naar meer informatie hierover? Lees dan hieronder verder.

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Zoekmachine marketing bestaat uit twee elementen namelijk SEO (afkorting voor Search Engine Optimisation) en SEA (afkorting voor Search Engine Advertising).

SEO (Search Engine Optimisation)

De focus van zoekmachine optimalisatie, oftewel SEO, is voornamelijk de vindbaarheid van websites in zoekmachines. Hiermee maak je het dus makkelijker om in de zoekresultaten van zoekmachines te verschijnen. Deze zijn overigens te vinden onder de advertenties die te zien zijn in bijvoorbeeld Google. Uiteraard geldt dan ook dat hoe hoger je te vinden bent, hoe makkelijker het wordt om gevonden te worden in de zoekresultaten.

Eén van de voordelen van SEO is het feit dat het kosteloos kan zijn vergeleken met SEA. Je hebt namelijk geen budget waar je rekening moet houden en is je website nog zichtbaar in de zoekresultaten. Het is wel zo dat je niet per direct resultaten ziet als je bezig bent met SEO, ondanks het feit dat je er veel tijd en moeite in steekt. Dit kan namelijk weken of zelfs maanden duren, omdat je eigenlijk in concurrentie bent met vele andere zoektermen.

SEA (Search Engine Advertising)

Waar SEA zich op focust is betaald adverteren in zoekmachines, met nadruk op betaald. Dit is te herkennen aan de zoekresultaten die je bovenaan de pagina krijgt waarin duidelijk staat dat het een advertentie is. Hierbij wordt er gebruik gemaakt van het programma Google Ads. Aan de hand hiervan heb je inzicht over het gedrag van bezoekers. Zo kun je zien wat voor zoektermen er zijn gebruikt om op jouw pagina terecht te komen en kun je daarop inspelen om bijvoorbeeld extra kliks te krijgen.

Het voordeel van SEA is het feit dat de advertentie per direct zichtbaar is in de zoekmachines vergeleken met SEO. Ook kun je direct inzien wat de kosten zijn geweest voor het adverteren, hoeveel kliks je hebt gehad, maar ook bijvoorbeeld voor hoeveel conversies het heeft gezorgd.
Echter is het zo dat SEO en SEA brede begrippen zijn en dit korte omschrijvingen zijn van de termen. Ben je benieuwd naar meer over online marketing? Dan kun je altijd bij een bureau terecht dat hierin is gespecialiseerd.