Geen categorie

De Duitse autoverkoper, een lastige hindernis

Voor Nederlanders is de Duitse automarkt een heel interessante. Het is niet alleen de prijs die de Duitse automarkt interessant maakt, maar ook het immense aanbod van auto’s. Met name in de categorie jonge gebruikte auto’s (tot een leeftijd van drie jaar oud) valt veel prijsvoordeel te behalen. Niet voor niets natuurlijk dat steeds meer mensen, zowel particulier als zakelijke, hun oog laten vallen op Duitsland als het gaat om het kopen van een andere auto.

Natuurlijk rij je niet zomaar eventjes naar Duitsland en kom je terug met de auto die je op het oog had. Enige voorbereiding is zeker aan te raden en dan hebben we het niet alleen over je verdiepen in het aanbod en je verdiepen in het regel –en papierwerk dat bij het importeren van een auto komt kijken. Je hebt namelijk ook nog te maken met de verkopende partij, de Duitse autoverkoper. De Duitse autoverkoper is een geduchte onderhandelaar die alle trucjes uit het boek kent. Leestip: dit artikel van easyimport.nl.

Je komt er dan vaak al snel achter dat onderhandelen over de prijs (en voorwaarden) een taaie klus is. Als je de trukendoos van deze verkopers echter kent, dan kun je hierop anticiperen en ben jij degene die het laatst lacht. Mits je het spel goed speelt natuurlijk…..

Een veel toegepast trucje is dat je niet de enige bent die juist die auto wil kopen. Nou, hoe toevallig is dat? En natuurlijk kan de auto niet voor jou worden gereserveerd, want die andere partij heeft ‘m al zo goed als zeker gekocht. Wil je de auto hebben, dan moet je nu akkoord gaan….en uiteraard tegen de prijs waar hij te koop voor staat. Leestip: overzicht kostenplaatje auto invoer.

Truc 2 is het bekende verhaal over de beperkte marge op de auto. Een aanbod van enkele honderden euro’s korting is een slap verhaal als je weet dat er dan nog steeds vaak duizenden euro’s op een auto wordt verdiend. Hier sluit truc 3 op aan en dat is het verhaal dat er in Duitsland niet over de prijs wordt onderhandeld. Onzin natuurlijk!

Speel het spel van onderhandelen hard. Duitse autoverkopers zijn hieraan gewend. Want zeg nu zelf, jij betaalt toch ook niet graag te veel?